Anmeldelser af koncerter

DR: Anmeldere begejstret for nyt album

B.T.  * * * * * *

Mesterklasse

Med »De første kærester på månen« har det århusianske band lavet det mest mindeværdige album i mange år

Af Steffen Jungersen

Det hér er ganske enkelt som helhed det bedste og mest melodisk og musikalsk mindeværdige TV-2 album i så mange år, at det lige så godt kunne være løgn, mine damer og herrer!

... Der er på bedste TV-2 facon fyret op under både festen og melankolien, længslen og livet, hvis det skulle være. Fra det solide rockdrive i »Sporløs« og titelnummeret via klassisk (semi)technopop á la TV-2 i »Skolens højeste snit« og »Hvem vil danse denne nat« (sidstnævnte minder sgu’ lidt om ældgamle »Vi skaber en verden perfekt«!), akustisk fabuleren i »En mand og hans hund« og »Et helt almindeligt liv« til det fremragende rocknummer »Under den sidste bro« (med en pragtfuld gæsteoptræden af operasangerinden Ingeborg Børck). Og hvem andre end TV-2 kan lave en flot Beatles-tonet sang, når man har en titel som »Hjemis bilen ringer altid to gange« at arbejde ud fra?

Vittige og ironiske tekster
For så vidt angår teksterne er Steffen Brandts velgørende vittige, ironisk eftertænksomme, livskloge lyrik denne gang af en karakter, så det er svært ikke både at blive glad og forelsket i alle facetter af det satans liv. Så kan jeg vist dårligt give ham større ros. Derudover vil jeg ikke afsløre noget fra teksterne, for dem skal De sgu’ selv have lov at opdage og nyde.
Nå, skulle det være, mine damer og herrer? Vist skulle det da så - der er jo ingen grund til at snyde sig selv.

Berlingske Tidende  * * * * * *

Jubilæums- knald fra TV-2

Vi render ud i sandet, hvis ikke vi husker at leve, drømme og gribe efter kærligheden, docerer Steffen Brandt på et godt og spritnyt TV-2 album, der udkommer samtidig med kvartettens sølvbryllup

Af Thomas Søie Hansen

... Også denne gang har TV-2 valgt at samarbejde med flere forskellige producere. Her hedder de Thomas Troelsen, Halfdan E. og Nikolaj Steen. Man kan høre en spag forskel på, hvordan de ser på et fremtidens TV-2. Troelsen mener, man finder det bagud i gruppens egen mere minimalistiske lydhistorie fra midt/sen-firserne (man er tilbøjelig til at give ham ret), Halfdan E.s fortolkning er lidt mere sovset til i en storladen, men trods alt ganske skarp lyd, hvor Nikolaj Steen står for en mere udflydende poprock-sound.
Men man er naturligvis aldrig i tvivl om, at det er TV-2, der spiller her. På en god plade, det skylder man rent ud Steffen Brandt at tilføje. Der findes ikke det eller de store nye, klassikerhit(s) på nærværende. Ingen til kaminhylden med udødelige højdespringere om dansken. Men det er til gengæld et forbavsende helstøbt TV-2 album, hvor bundniveauet i sangkvaliteten bestemt ligger højt. På den musikalske richter-skala taler vi ikke om hverken brag eller rabalder, men om et gedigent jubilæumsknald fra orkesteret, der har sølvbryllup, når sneen rammer græsset lige om lidt.

- Link til hele anmeldelsen

EkstraBladet  * * * * * *

I topform – nærmest urørlige

Af Henrik Quietsch

Det siger noget om kvalitetsniveauet, at der er mindst tre-fire sange her, som er oplagte kandidater til den næste opsamlingsplade. Og ikke én eneste kikser undervejs. Men uanset hvor demokratisk indstillet man ellers er, er det jo ingen hemmelighed, at TV-2 står og falder men én mand. Steffen Brandt. Og han er intet mindre end i topform. Hvilket vil sige nærmest urørlig.
Han ved, at "Et helt almindeligt liv" ikke findes. Derfor kan han beskrive det bedre, mere rammende, rørende og underfundigt end nogen anden. Ja, selv  C.V. skal spidse pennen, hvis han vil være med. "En mand og hans hund" er faktisk en eminent opdatering af Osvald Helmuths udødelige "Havnen". Og så bliver det altså ikke meget større, venner.

Fyens Stiftstidende  * * * * * *

Lige lukt tilbage til 80'erne

Af Lene Kryger

- Det er et nostalgisk trip, der vækker mindelser om alt fra Toto til Kliché og har mere end en snert af lyden fra "Fantastiske Toyota" over sig.
Med hele tre producere - Nikolaj Steen, Halfdan E og Thomas Troelsen - er albummet blevet temmelig hakkende i konturerne.
I den absolut vellykkede ende finder man - foruden titelnummeret - "Åh kom nu hjem", som er en kærlighedserklæring i elvte time, og "Moonwalking", der er et fyndigt rocknummer, en dialog med Skt. Peter. Den bittersøde duet med Julie Maria, "Et lykkeligt goodbye", handler om at gå fra hinanden med værdigheden i behold - og den inderlige "Et helt almindeligt liv" skildrer et menneskeliv i tre vers og et omkvæd.
Anderledes ufærdige er den enerverende "Skolens højeste snit", den underligt uforløste "Kontoret lukker nu", og "En mand og hans hund", der virker voldsomt fortænkt med den omstændelige snakketekst og Steffen Brandt i rollen som Allan Olsen...

- Link til hele anmeldelsen

Gaffa  * * * * * *

Voksen synthpop

Danmarks kedeligste orkester giver en lektion i voksen synthpop, som de selv opfandt de

Af Jan Ostrup Poulsen

Steffen Brandt synger stadig om hverdagens kuldsejlede drømme og orkestret lyder stort set som de altid har gjort. Men de lyder bare ufattelige veloplagte hele vejen igennem albummet, der byder på en underspillet synthpop som netop TV-2 engang lavede den, og Steffen Brandt bliver kun kærligere med alderen.
Faktisk er dagens lyd af TV-2 tæt på en funklende Toyota årgang 81, og det skyldes med stor sikkerhed, at de har udvidet deres efterhånden faste producerteam Halfdan E. og Nikolaj Steen med retromesteren og legebarnet Thomas Troelsen. Og der er denne gang bemærkelsesværdig meget fokus på melodierne, hvor Steffen Brandts sange for en gangs skyld er trådt et halvt skridt tilbage. Det giver god plads til guitaristen Hans Erik Lerchenfeldt og bassist George Olesen overlegne musikalske bedrifter, der bare ligger der..

- Link til hele anmeldelsen

Herning Folkeblad    * * * * * *

Topform

Langtidsholdbare danske pop-veteraner – Steffen Brandt og TV-2 er i topform på deres nye album.

Information

Skyggerne bliver lange og
TV-2 bare bedre

Steffen Brandt brillerer med nogle af karrierens bedste tekster på et blændende klogt TV-2 album, mens den musikalske del af gruppen iklæder sangene den smukkeste tonedragt.

Af Klaus Lynggaard

Pladen er intet mindre end en bedrift og vi bøjer hovedet i respekt for denne institution, som i den grad formår at indkredse og indfange diverse mere eller mindre skæve stadier på livets vej i populærmusikalsk form. De sidste 25 års Danmarks-historie fanget som fluen i en uformelig klump rav. For er Kim Larsen Hjerterkonge og Anne Linnet Spar Dame, er Steffen Brandt såmænd Klørknægt i det spil kort. De må have mig undskyldt, men det, der siges på denne plade, er 10 gange så substantielt, interessant og vidtrækkende som alle de engelsksprogede tekster på Kashmir, Tim Christensen og Swan Lees plader til sammen.
  Her mødes tilværelsen i øjenhøjde uden pubertær angst og bæven, men med en dødsbevidsthed, der frem for at virke lammende har en ubrudt animerende funktion. Som der synges et sted, "Hjem-is bilen ringer altid to gange". Det må vi da håbe og bede til. Nuvel, her er 12 perler på snor om livet på midten, og det er i og for sig ingen kunst at slå ørerne ud og hengive sig til denne kloge, syngende mand og hans knivskarpe ensemble, så hvorfor ikke være lidt god ved Dem selv og stil ind på landets efterhånden eneste helt nødvendige kanal, den hæderskronede TV-2!

JydskeVestkysten  * * * * * *

TV-2 tilbage i topform

Med forbedret lyd har Danmarks Kedeligste Orkester lavet sin bedste plade i mange, mange år.

Af Carsten B. Grubach

- Med "De Første Kærester På Månen" har Brandt & Co. fået den unge Thomas Troelsen til at finpudse lyden. Wauw, wauw, hvor det lyder. Brandts keyboard er nedtonet, Lerchenfelds guitar får lov at boltre sig, Sven Gaul er bogstavelig skrevet på stikkerne, og selv den beskedne elektriker, Georg Olesen, har fået mere strøm på sin bas.

Det er som bebudet af Brandt blevet til et genhør med den klassiske lyd fra Danmarks Kedeligste Orkester, og den er altså bare fed. Når Brandt så samtidig sætter originale ord på de drømme og de hverdagssituationer, vi alle er en del af, er resultatet blevet den bedste TV-2 plade siden de gyldne 80ere,

Jyllands-Posten  * * * * * *

Maskiner har også sjæl

Når TV-2's nye album er bedst, er alt ved det gamle - altså det rigtigt gamle.

Af Niels Pedersen

Der er mange gode titler på det nye album med den solide århusianske popinstitution, TV-2. Hjemis bilen ringer altid to gange og titelsangen De første kærester på månen er små billedskabende klicheer, der er vendt på hovedet, og som læst på omslaget giver lyst til mere...

... Ånden fra dengang føder også albummets virkelige perle, et perfekt match af europop, danskrock og maskinfascination med titlen Kontoret lukker nu. Her er Steffen Brandt tilbage i boligblok A i en fantastisk Toyota, mens kontorets maskiner banker løs, og kontakter sluttes til og fra. Det er et sublimt stykke hverdagspoesi ledsaget af musik, der understreger, at også maskiner har en sjæl.

- Link til hele anmeldelsen

MetroXpress  * * * * * *

TV-2 - sikke en rejsning!

Af Jeppe Kiel Revsbech, SoundVenue

- Udrustet med lyden fra netop det keyboardelskende årti, hvor de fire århusianere slog igennem, strør TV-2 om sig med indtagende (electro)popmelodier, der er skabt til såvel fester som alenestunder. Det er nostalgisk, nutidigt og forbandet iørefaldende.
Vi skal ikke mange sekunder ind i albummet, før 'Sporløs' sender ørerne på en frydefuld rejse tilbage til tiden omkring TV-2-højepunkterne 'Beat' (1983) og 'Nutidens Unge' (1984), og på den mekaniske og melankolske
'Kontoret lukker nu' grænser det næsten til ubærligt smuk nostalgi.

- Link til hele anmeldelsen

Nordjyske Stiftstidende  * * * * * *

Ikke den mindste metaltræthed

- Endnu et album fyldt med Steffen Brandt-melodier og tekster vintage eller classic, proppet med et mylder af kildrende iagttagelser og stikpiller og sidebemærkninger (...) Ikke den mindste metaltræthed at spore, sølvbryllup eller ej.

Politiken  * * * * * *

Strålende nyt album

TV-2 tackler med ungdommelig vitalitet midtvejskrisen og har lavet et album, der kan måle sig med gruppens bedste.

Af Kim Skotte

»Det er blevet tid til det store midtvejseftersyn«, bekendtgør Steffen Brandt på 'De første kærester på månen'. En klog mand har sagt, at en krise er en frygtelig mulighed at misse. Det kan Steffen Brandt roligt skrive under på. For sammen med de andre medlemmer af TV-2 har Brandt brugt midtvejskrisen til at lave en af bandets bedste og mest beåndede plader til dato.
Når man er så musikalsk konservativ som TV-2 - og for den sags skyld deres fans - er præcision og veloplagthed de eneste parametre, og på 'De første kærester på månen' er begge dele tilspidsede. Det kan godt være, TV-2 groft sagt synger den samme sang, men den er godt nok go' denne gang!
Kærlighed og forelskelse er popsangens puls. Men hvordan kan man blive ved med at levere varen uden at lyde som en utroværdig gammel nar? Hvordan synge om midtvejskrisen uden at tabe de unge på under 40 i svinget? Steffen Brandt løser den dobbelte gordiske knude ved at placere kærlighedssangens klassiske tema i et krydsfelt. Hvor han både synger ud fra den rutinerede kærligheds legitimitet og placerer sangene i stråleglansen fra de evigunge kærester, der både findes ude i virkeligheden, oppe på månen og for tid og evighed, dengang det var sidste skoledag i barndomsbyen med de snorlige gader.

- Link til hele anmeldelsen

Urban  * * * * * *

Tilbage til fremtiden

TV-2 er på genvisit i deres egen fortid, hvor de med hjælp fra en purung producer har hentet ny inspiration..

Af Anders K. Sørensen

- Et af de mest ambitiøse indslag er ‘Moonwalking’ om en mand, der kommer til at kigge for dybt ind i sin sjæls og samvittigheds indre morads. Men desværre lægger den lidt anonyme, oppiskede musikalske indpakning ikke op til samme grad af eftertænksomhed. Det gør imidlertid ‘En mand og hans hund’, hvor Steffen Brandt på vanlig, hakkende vis fortæller sin historie uden hensyn til melodiens bløde linier, som kun han kan slippe afsted med det.
Pladens suværent bedste numre er dog alle produceret af ovenævnte Thomas Troelsen, hvis sans for sukrede arrangementer får de mest veldrejede kompositioner til at fremstå helt uimodståelige. Ikke mindst ‘Sporløs’ og ‘De første kærester på månen’, der smelter på tungen og kan ikke undgå at blive hits.
Mere af det, mange tak.
.

- Link til hele anmeldelsen

Vejle Amts Folkeblad

Stille desperation i villabyerne

Dette album kandidat til årets danske udgivelse

Af Erik Andersen

- Steffen Brandt er en af de mest begavede ordsnedkere, som dansk rock kan byde på til alle tider. Uden hans tekster ville Danmarks kedeligste orkester også for alvor leve op til sit navn på det nyeste udspil »De første kærester på månen«. Med dem er dette album til gengæld en god kandidat til årets danske udgivelse.

(...)

Det er en vanligt små-melankolsk Steffen Brandt, vi har med at gøre her. Det kan mærkes, at han har fundet ud af, at han er mere end halvvejs i livet. Men meget positivt synes han at vælge at tænke på livet hver dag og ikke på døden. Den er der dog, som en stille desperation, en orgeltone i undergrunden. Vi er som så ofte før på ekskursion i villabyernes Danmark. Derude i perlegrus-land med alle samtale-køkkenerne, de dobbelte car-porte og de velplejede plæner. Der, hvor man meget nemt kan rende ind i en mand og hans hund en aftenstund. Som i albummets bedste sang »En mand og hans hund«. En helt almindelig mand, og det er ikke til at se, hvad der rører sig dybt i ham af uro og glæde og tid. Efter et par ord forsvinder han: »Jeg ser ham forsvinde i mørket, en mand og hans hund, en aften, et liv i et villakvarter nær dig«. Hvis de ord ikke giver en vis uro i maven, så ved jeg snart ikke.

Forside | TV-2 | Nyheder | Diskografi | Biografi | Biografen | Koncerter | Gæstelisten | Fanklub

Copyright © TV-2 & Stjernekasterne. Oplysninger kan frit citeres - med kildeangivelse
Redaktion: Stjernekasterne. Booking: Skandinavian. Spin-house: Dialog Design